muka

muka

Facebook Badge

TERBARU

Isnin, 18 November 2013

Malaysia Airlines (MAS) Rugi Kali Ke-3 Berturut-turut (RM375 Juta). Punca? Ringgit Malaysia Lemah, Harga Minyak Naik!

Malaysia Airlines syarikat penerbangan milik negara, milik rakyat Malaysia yang diuruskan oleh pengurusan atasan terus menghadiah berita kerugian sejumlah RM375 juta (US$118 juta) kepada rakyat Malaysia buat kali ketiga berturut-turut bagi setiap  suku tahun. Puncanya? 

Punca Malaysia Airlines (MAS) Rugi?

  • Kenaikan harga minyak yang melonjak tinggi
  • Ringgit Malaysia yang lemah sehingga menyebabkan perbelanjaan pengurusan MAS terus meningkat
  • Persaingan yang semakin meningkat
  • Caj meningkat di lapangan terbang luar negara
  • Caj “Overflying” yang tinggi
  • Program pengiklanan
  • Kos pembiayaan meningkat
Ini bermakna sehingga September 2013, jumlah kerugian bersih, Malaysia Airlines (MAS) telah mencecah RM830 juta. Siapa yang akan menanggung dan menampung kerugian tersebut?
Sebenarnya Berita Semasa masih tidak faham mengapa dan kenapa perlu meletakkan faktor peningkatan harga minyak, kenaikan caj lapangan terbang di atas kerugian yang dibuat oleh Malaysia Airlines (MAS). Ini kerana semua caj tersebut telah pun dialihkan kepada pelanggan seperti kami di sini, bukan? Setiap harga tiket telah pun ditambahnilai melibatkan pelbagai caj seperti “fule surcharge”, “airport tax”, “admin fees” dan sebagainya ketika pelanggan mendapatkan tiket penerbangan,
  • Rating MAS adalah 5 stars tetapi malangnya kerapkali rugi, ranking pun sudah jatuh
  • Emirates yang hanya mempunyai 4 stars pun boleh menduduki ranking nombor 1 ketika ini
Telah ramai pakar-pakar ekonomi merasa pelik, mengapa di Malaysia selagi suatu syarikat menjadi syarikat “bumi” kroni, ia selalunya akan mencatatkan kerugian yang besar yang mana beban tersebut akan akhirnya dialihkan semula kepada anda, anda disini.
Dan yang lebih pelik lagi ialah, dalam dunia ini, selagi suatu perniagaan terus mencatatkan kerugian amat-amat disyorkan jual perniagaan tersebut. Tetapi….
Tetapi kejadian di Malaysia bertentangan pula, apabila kerajaan (CEO syarikat) telah berkali-kali menggunakan dana negara aka duit pemegang saham syarikat (rakyat Malaysia) semata-mata mahu membantu syarikat-syarikat seperti ini daripada terus mengalami kerugian besar. Setiap tahun, tetap mengulangi perkara yang sama. Walaupun ada yang tampil menawarkan diri untuk mengalami syarikat yang rugi besar ini. Tetap berdegil menggunakan dana negara.
Bayangkan dengan dana negara yang digunakan selama ini yang telah melepasi angka berbilion ringgit atas nama mahu menyelamatkan syarikat-syarikat seperti ini, berapa banyak sebenarnya peluang pekerja dapat dihasilkan untuk rakyat Malaysia?
Persoalannya sekarang, sudah ramai pakar ekonomi yang sudah mula ragu-ragu, ke mana sebenarnya wang yang telah digunakan untuk menyelamatkan syarikat-syarikat bumi selama ini?
“Adakah ini salah satu helah untuk bermain magis dengan dana negara?”

Malaysia Airlines (MAS) VS Singapore Airlines?

Sebenarnya Malaysia Airlines jangan hanya kerap lepas tangan tanpa mengakui kesilapan sendiri di atas pengurusan dan pemasaran yang lemah. Sila bandingkan antara Singapore Airline VS Malaysia Airlines :
  • Singapore Airline dari Singapore ke kota London dengan Malaysia Airlines (MAS) dari Kuala Lumpur ke London pada hari yang sama
  • Malaysia Airlines jauh lebih murah
  • Tetapi, kenapa Singapore Airline boleh berjaya membuat 4 penerbangan setiap hari ke kota London?
  • Sedangkan, tempat duduk Singapore Airlines bilangannya snagat kurang berbanding dengan MAS.
  • Malaysia Airlines?
P/S : Atas kertas, acapkali Malaysia mencatatkan kerugian, tetapi masih tetap mampu berjuang meneruskan operasi? Hakikatnya, Malaysia Airlines (MAS) boleh berjaya tanpa kelibat orang politik campur tangan. Apa kata anda pula?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...