muka

muka

Facebook Badge

TERBARU

Khamis, 31 Oktober 2013

Pertubuhan Switzerland dedah kontrak tenaga RM600 juta, manfaat keluarga Taib Mahmud










Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud (gambar) sekali lagi mencuri perhatian apabila satu lagi tuduhan yang dibawakan oleh Bruno Manser Fund (BMF) mendedahkan keluarganya mendapat faedah daripada projek kerajaan.

Syarikat yang mempunyai hubung kait dengan keluarga Abdul Taib telah dianugerahkan sebuah kontrak bernilai RM618.6 juta bagi membangunkan saluran empangan Sarawak Energy dimiliki kerajaan negeri mendapat kritikan kumpulan alam sekitar yang berpengkalan di Switzerland.
BMF sebelum ini lantang dalam kritikan terhadap polisi etnik di Sarawak berkata anak sulung Abdul Taib, Mahmud Abu Bekir adalah pengerusi Sarawak Cable Berhad (SCB) yang merupakan anak syarikat memperoleh kontrak tersebut.
"Dua projek itu dijangka menyumbang kepada pendapatan bersih Kumpulan Sarawak Cable bagi tahun berakhir 31 Disember 2014 dan 2015," seperti dilaporkan SCB."Menurut dokumen milik syarikat, Mahmud merupakan pengerusi SCB dan pemegang saham kedua terbesar dengan 33% (21% secara langsung dan 12% tidak langsung)," kata BMF.Media semalam melaporkan, anak syarikat SCB, Trenergy Infrastructure Sdn Bhd telah menerima surat pelantikan dua projek pembekalan elektrik 500kV yang melintasi Mapai ke Lachau dan Lachau ke Tondong.
Empangan yang merupakan satu daripada 11 empangan yang dirancang pembinaannya oleh kerajaan negeri bakal menyaksikan 20,000 etnik Kenyah, Kayan dan Penan akan dipindahkan.
Penduduk kampung telah menjalankan bantahan dan sekatan di sekitar kawasan Empangan Baram bagi menghalang pekerja Sarawak Energy memasuki kawasan tersebut.
"Penduduk kampung berjaya menghalang pekerja Sarawak Energy dari melakukan kerja tinjauan di Empangan Baram," menurut Straumann.
Media turut memetik Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Telang Usan, Dennis Ngau berkata keadaan di sana semakin tegang dan tiada sebarang petanda melihatkan penduduk kampung untuk beralah.
Beliau melahirkan kebimbangan masalah itu akan bertukar kepada konfrontasi dan menggesa tindakan segera perlu dilakukan.
"Hentikan kerja pembinaan sehingga notis lanjut dikeluarkan. Jangan menentang penduduk kampung. Biarkan kami yang menyelesaikan masalah ini," katanya yang merujuk kerja menebuk batu di antara Long Naah dan Long Kesseh kira-kira 200 kilometer dari bandar Miri.
Beliau turut meminta Sarawak Energy, kakitangan pejabat tanah dan Jabatan Ukur Tanah meninggalkan kawasan itu dengan kadar segera. – 31 Oktober, 2013
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...